Monday 14 December 2015

Tahniah Nana...Juara Gegar Vaganza 2!!!

Assalamualaikum semua, 

Saya pasti ramai antara kita semalam telah menonton Konsert Akhir Gegar Vaganza musim ke-2 betul tak? Saya sendiri memang dah follow Gegar Vaganza ni sejak episod pertama lagi, dan bagi saya mereka yang bertanding di pentas akhir semalam memang "deserve to be there" sebab masing-masing ada kekuatan dan aura masing-masing dalam memberi persembahan yang terbaik. 

Apa pun, saya nak ucapkan tahniah lagi sekali kepada juara Gegar Vaganza 2 iaitu Siti Nordiana atau Nana. Secara peribadi, kalau dilihat dari awal memang saya tak jangka yang beliau akan masuk akhir pun, mungkin sebab dulu saya perhatikan Nana ni selalunya membawakan lagu-lagu dengan irama yang "simple" dan tak nampak "vocal range" beliau. Ya, memang ketika di puncak, Nana dan Allahyarham Achik Spin popular, tapi bagi saya bukan terbaik, kalau diukur dari segi lagu-lagu yang dibawakan dulu.

Jadi, bila Nana dah masuk Gegar Vaganza ni, saya perhatikan perkembangan beliau dari minggu ke minggu. Memang terbukti lepas dah banyak performance, baru kita nampak Nana keluar dari kepompongnya dan tunjuk bahawa dia boleh menyanyi dengan sangat baik. Antara persembahannya yang paling memukau bagi saya ialah ketika dia membawakan lagu "Mengapa" nyanyian asal Nicky Astria. Rasanya kalau kita follow industri muzik bahasa Melayu, kita tahu yang lagu tu memang nadanya tinggi dan bukan calang-calang penyanyi yang boleh bawak. Malah, Dato Ramli MS pun kata dia risau sebab takut Nana tak lepas certain notes masa menyanyi lagu tu. But, indeed everyone was proven wrong including me. Sejak daripada tu, memang saya terus minat dan mengharapkan Nana akan pergi jauh dalam Gegar Vaganza ni.

Persembahan Nana dengan lagu "Putus Terpaksa" semalam pun memang sangat baik bagi saya. Dengan key yang sangat tinggi (key asal Ziana Zain katanya), dia mampu untuk membawakan lagu tu dengan baik dan dengan caranya sendiri, siap ada suara serak dan "husky" sikit, very sexy in my opinion.


Nana, Farahdhiya dan Ezad, pemenang 3 tempat teratas Gegar Vaganza Musim ke-2
Gambar ihsan Harian Metro Online (http://www.hmetro.com.my)

Overall, saya puas hati dengan keputusan juri untuk top 3 iaitu Nana, Farahdhiya dan Ezad. Cuma terkejut sikit sebab Haiza dapat tempat ke-6. Prediction saya ialah Acong menduduki tempat tercorot tu, tapi panel juri lebih arif dan pasti telah membuat pertimbangan sewajarnya. Apa pun, kita tunggulah sama ada tahun depan akan ada Gegar Vaganza 3 pulak ya. 

Assalamualaikum...







No comments:

Post a Comment