Monday 25 July 2016

Apa Yang Kecoh Pasal DoJ Press Statement Ni?

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Saya rasa ada antara kita yang dah tahu tentang kenyataan akhbar yang dibuat oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (US Department of Justice - DoJ) tentang "civil forfeiture" atau penyitaan sivil yang akan diambil oleh pihak US. Banyak reaksi dah keluar daripada press statement ini, termasuk kemungkinan US akan campur tangan dalam urusan kerajaan Malaysia dan mengganggu kedaulatan negara. 

Sebelum kita pergi lebih jauh, mari kita sama2 fahamkan apa benda lah "civil forfeiture" ni? Menurut DoJ, makna "civil forfeiture" adalah sebuah proses undang-undang di mana pihak berkuasa undang-undang akan merampas aset-aset daripada pihak yang disyaki terlibat dalam perlakuan jenayah atau aktiviti yang menyalahi undang-undang. Tindakan penyitaan ini tidak semestinya menyebabkan pemilik harta tersebut didakwa, paling utama ialah harta-harta yang diperoleh secara haram akan disita oleh kerajaan Amerika di bawah-bawah undang-undang tertentu. 

Satu lagi, tindakan DoJ ini bukanlah terhadap 1MDB atau mana-mana rakyat Malaysia tetapi adalah terhadap filem "The Wolf of Wall Street" termasuk hak-hak kepada keuntungan, royalti dan hasil pengedaran filem tersebut yang akan diterima oleh Red Granite Pictures, Inc. (syarikat yang menerbitkan "The Wolf of Wall Street") dan/ataupun pihak-pihak yang bersekutu dengannya dan pihak lain yang diberikan hak ("affiliates and/or assigns"). Kita perlu jelas dengan perkara ini terlebih dahulu. 

Ada orang tanya, US ada hak (jurisdiction) ke untuk ambil tindakan ini? Jawapan saya kepada soalan ini ialah "YA", sebab tujuan penyitaan ini adalah untuk merampas harta-harta yang disyaki diperoleh secara haram melalui sistem perbankan US sendiri. Tindakan ini adalah tertakluk di bawah 18 US Code (USC) seksyen 981 yang menyatakan bahawa Kerajaan US berhak merampas harta sama ada tidak alih atau boleh alih (real or personal), yang diperolehi secara haram. Rujuk pautan ini untuk maklumat lanjut.

Ok, sekarang rasanya kita dah jelas yang tindakan ini adalah untuk menyita harta yang diperoleh secara haram. Soalan kita seterusnya adalah bagaimana dengan orang-orang yang terlibat? Mereka ini tak kena dakwa ke? Kalau diikutkan memang nampak seperti tiada, namun mukasurat terakhir kertas pertuduhan yang disediakan oleh DoJ menyebut perkara di bawah:


Jika dilihat pada gambar di atas, Kerajaan Amerika menyebut yang notis secukupnya akan diberi kepada semua pihak berkepentingan (interested parties) supaya dapat hadir dan memberi sebab mengapa "civil forfeiture" ini  tidak sepatutnya berlaku. 

Interested parties di sini melibatkan ramai orang seperti yang telah disebut dalam media termasuk 1MDB, Jho Low, Riza Aziz dan sebagainya termasuk 2 orang pegawai 1MDB yang tidak dinamakan dan juga "Malaysia Official No. 1". Apakah maksud Kerajaan Amerika memanggil "interested parties" ini? Apa yang saya faham ialah semua "interested parties" diberi peluang membela diri dan menyatakan sebab mengapa harta-harta yang disyaki diperoleh secara haram ini tidak patut diambil oleh pihak USA. Maksudnya, ada kemungkinan jika "interested parties" membela diri, satu kes mahkamah yang lebih panjang akan bermula dan perkara yang membimbangkan adalah maruah negara mungkin akan tercalar disebabkan isu tatakelola (governance) yang sangat kompleks dan besar ini.

Kesimpulan yang saya boleh buat di sini ialah pihak-pihak yang berkenaan perlu tampil dengan segera bagi menjawab segala tuduhan pihak Amerika, dan jika anda di pihak yang benar, cepat-cepatlah tunjukkan buktinya. Janganlah diam seribu bahasa, kerana ada pepatah Melayu mengatakan bahawa diam itu tanda kita setuju atau mengiyakan sesuatu perkara.

Doa saya ialah semoga Malaysia terus terpelihara dan aman serta terus maju tanpa gangguan anasir-anasir luar insya Allah. 

Di bawah saya senaraikan rujukan-rujukan saya dalam menulis posting ini jika anda berminat membaca secara penuh maklumat yang telah saya kongsikan:


Thanks for reading...

1 comment: